Awesome Image
14Oca

6136 Sayılı Kanun’a Muhalefet Suçu (Ateşli Silahlar Hakkında Kanun)

Ateşli Silahlar Kanuna Muhalefet, Türkiye’de 6136 Sayılı Kanun olan Ateşli Silahlar ve Bıçaklar ile Diğer Aletler Hakkında Kanun kapsamında düzenlenir. Bu kanun, ateşli silahlar, bıçaklar ve diğer kesici/delici aletlerin izinsiz taşınmasını, bulundurulmasını veya ticaretini yasaklar ve bu tür durumları suç olarak tanımlar.

6136 Sayılı Kanun’a Muhalefet Suçu: Ceza Hukukunda Kamu Güvenliğini Sağlama Perspektifi

Giriş:
6136 Sayılı Kanun, ateşli silahlar, bıçaklar ve diğer tehlikeli aletlerin taşınması, bulundurulması ve ticaretine ilişkin düzenlemeleri içerir. Kanunun temel amacı, bireylerin ve toplumun güvenliğini korumak, ateşli silahların ve tehlikeli aletlerin kötüye kullanımını önlemek ve kamu düzenini sağlamaktır. Bu bağlamda, kanuna muhalefet suçları, ceza hukukunun genel teorisi çerçevesinde kamu güvenliğine karşı işlenen suçlar kategorisinde değerlendirilir.


1. Kanunun Koruduğu Hukuki Değer

6136 Sayılı Kanun, kamu güvenliği ve düzeni ile bireylerin yaşam ve vücut dokunulmazlığını korumayı amaçlar. Bu bağlamda:

  • Toplum Güvenliği: Ateşli silahların ruhsatsız taşınması, bulundurulması veya yasa dışı ticareti, toplumsal düzeni ve bireylerin güvenliğini doğrudan tehdit eder.
  • Devletin Denetim Yetkisi: Silah edinme ve taşımaya ilişkin ruhsatlandırma sistemi, devletin denetim yetkisinin bir uzantısıdır. Ruhsatsız silah bulundurulması, bu yetkinin ihlali anlamına gelir.

2. Suçun Unsurları

a) Maddi Unsur:

  • Ateşli silah, bıçak veya diğer tehlikeli aletlerin kanuna aykırı şekilde taşınması, bulundurulması veya ticareti.
  • Silahın Nitelikleri: Kanunun uygulama alanına giren silahlar, vahim özelliklere sahip olmalıdır. Silahın niteliği ve durumunun uzman raporlarıyla tespit edilmesi gerekir.

b) Manevi Unsur:

  • Bu suç genellikle kasten işlenen bir suçtur. Failin, silahın ruhsatsız olduğunu bilerek ve isteyerek hareket etmesi gerekir. Ancak, failin kastının kapsamı, suçun nitelikli ya da basit hallerini belirlemede önemlidir.

c) Hukuka Aykırılık Unsuru:

  • Suçun hukuka aykırılığı, silah bulundurma veya taşıma fiilinin kanunda belirtilen istisnalar dışında gerçekleşmesiyle ortaya çıkar.

3. Suçun Nitelikli Hâlleri

Kanun, suçun vahim nitelikte bir silahla işlenmesi veya bir suçun işlenmesi amacıyla silah bulundurulması hâlinde cezayı artırıcı düzenlemeler öngörmüştür:

  • Vahim Nitelikte Silahlar: Otomatik veya seri atış yapabilen silahlar.
  • Suçta Kullanılmak Üzere Bulundurma: Silahın bir suçu işlemek amacıyla taşındığının veya bulundurulduğunun tespiti, cezayı ağırlaştırıcı bir nedendir.

4. Yaptırım Politikası

6136 Sayılı Kanun, kamu güvenliğini sağlamak amacıyla caydırıcı cezalar öngörmüştür:

  • Hapis Cezaları: Ruhsatsız silah bulundurma veya taşıma için 1 yıldan 3 yıla kadar hapis cezası.
  • Adli Para Cezaları: Hapis cezasıyla birlikte veya tek başına uygulanabilir.
  • Eylemle Orantılılık İlkesi: Suçun işlendiği koşullara göre cezaların artırılması veya indirilmesi mümkündür.

5. Ceza Muhakemesi Sürecinde Özellikli Durumlar

a) Arama ve Elkoyma: Silahın ele geçirilmesi sürecinde, hukuka uygunluk büyük önem taşır. Anayasaya ve Ceza Muhakemesi Kanunu’na uygun olmayan arama ve el koyma işlemleri, delillerin hukuka aykırılığına yol açabilir. Bu durumda, “zehirli ağacın meyvesi” ilkesi gereği deliller mahkemece yok sayılır.

b) Zamanaşımı Süresi: Bu suçlarda, olağan dava zamanaşımı süresi 8 yıldır. Bu süre içinde dava açılmaması veya sonuçlanmaması hâlinde ceza davası düşer.


6. Ceza Hukuku Perspektifinden 6136 Say. Kanun Değerlendirmesi

6136 Sayılı Kanun’a muhalefet suçu, bireysel haklar ile kamu güvenliği arasındaki dengeyi sağlamayı hedefler. Ancak, şu eleştiriler yöneltilmektedir:

  • Ruhsatlandırma Süreci: Ateşli silah edinme ve ruhsatlandırma süreçlerinin zorluğu, bireyleri ruhsatsız silah edinmeye itebilmektedir.
  • Kaçak Silahlar: Yasal düzenlemeler, kaçak yollarla edinilen silahların önlenmesinde yeterince etkili olamayabilir.
  • Cezaların Orantılılığı: Bazı durumlarda, suçun niteliği ile öngörülen cezalar arasında orantısızlık olabileceği eleştirisi yapılmaktadır.

 

7. Kanunun Genel Gerekçesi

6136 Sayılı Kanun’un temel gerekçesi, toplumun güvenliğini sağlamak ve kamu düzenini korumaktır. Bu kanunun çıkış amacı şunlardır:

  1. Kamu Güvenliğinin Sağlanması: Ateşli silahların ve tehlikeli aletlerin izinsiz taşınması veya bulundurulması, toplumda ciddi güvenlik sorunlarına yol açabilir. Kanun, bu riskleri en aza indirmek için düzenlenmiştir.
  2. Suçların Önlenmesi: Ateşli silahların suç işlemek amacıyla kullanılmasını engellemek için, bu tür silahların yetkisiz kişilerde bulunması veya taşınması yasaklanmıştır.
  3. Denetim ve Kontrol Sağlama: Silahların, yetkili makamların izni olmadan kişilerin eline geçmesini engelleyerek daha sıkı bir kontrol mekanizması oluşturulması amaçlanmıştır.
  4. Toplumda Huzur ve Güvenin Tesisi: Silahların yaygın bir şekilde kullanımı toplumda korku ve huzursuzluk yaratabilir. Kanun, bu tür durumların önüne geçmeyi hedefler.

8.En Sık Görülen Eylem: Ruhsatsız Silah Taşıma veya Bulundurma

  • Ruhsatsız Taşıma: Ateşli silahların ruhsat olmaksızın bireyler tarafından taşınması.
  • Ruhsatsız Bulundurma: Kişinin ruhsatsız olarak bir ateşli silahı evinde, aracında veya başka bir yerde bulundurması.

Bu durum, kanunun açıkça yasakladığı bir eylem olduğu için en çok işlenen suç olarak öne çıkar.

8.1 Neden Bu Eylem Yaygındır?

  1. Bireysel Silahlanma Eğilimi: Toplumda güvenlik kaygısı nedeniyle bireyler, ruhsatsız olarak silah edinmeye yönelebilir.
  2. Yeterli Denetim Yapılmaması: Silah edinme süreçlerinde denetim eksiklikleri, ruhsatsız silahların piyasada kolayca dolaşmasına yol açabilir.
  3. Farkındalık Eksikliği: Bazı bireyler, ruhsat almanın gerekliliklerini ve ruhsatsız silah taşımaya ilişkin cezaları yeterince bilmeyebilir.
  4. Kaçakçılık: Kaçak yollarla ülkeye giren silahların kontrolsüz bir şekilde dağıtılması.

8.2 Diğer Sık Karşılaşılan Eylemler

  1. Silah Ticareti veya Kaçakçılığı:
    • İzinsiz olarak silah satışı yapmak veya kaçak yollarla silah ticareti yapmak, ciddi bir suç olarak değerlendirilir.
  2. Tehlikeli Bıçak Bulundurma veya Taşıma:
    • Kanunda tarif edilen “tehlikeli bıçaklar” ve benzeri kesici/delici aletlerin bulundurulması veya taşınması.
  3. Suçta Kullanılmak Üzere Silah Taşımak:
    • Bir suçun işlenmesi amacıyla silah taşımak veya bulundurmak.

8.3 Bu Eylemlere Verilen Cezalar

6136 Sayılı Kanun’a muhalefet suçları için hapis cezaları ve adli para cezaları öngörülmüştür. Özellikle ruhsatsız silah bulundurma ve taşıma suçlarında:

  • Ruhsatsız Silah Bulundurma: 1 yıldan 3 yıla kadar hapis ve adli para cezası.
  • Ruhsatsız Silah Taşıma: Cezalar artırılarak uygulanabilir.

9. 6136 Sayılı Kanun’a Muhalefet Suçuyla İlgili Yargıtay Kararları

  1. Yargıtay 1. Ceza Dairesi, 2023/1299 Esas, 2024/6391 Karar, 9 Ekim 2024 Tarihli Karar:
    • Konu: Sanıkların öldürmeye teşebbüs ve iki ayrı 6136 sayılı Kanun’a muhalefet suçlarından yargılanması.
    • Karar: Yargıtay, sanıkların eylemlerinin niteliğini değerlendirerek, cezaların her biri için Yargıtay denetimine imkân tanınması gerektiğini belirtmiştir.
  2. Yargıtay 1. Ceza Dairesi, 2024/5450 Esas, 2024/6167 Karar, 2 Ekim 2024 Tarihli Karar:
    • Konu: Sanığın 6136 sayılı Kanun’a muhalefet suçundan yargılanması.
    • Karar: Yargıtay, sanığın eylemlerinin kanuna aykırılık teşkil ettiğini belirterek, ilgili cezai yaptırımların uygulanması gerektiğine hükmetmiştir.
  3. Yargıtay 4. Ceza Dairesi, 2019/3488 Esas, 2019/14139 Karar:
    • Konu: Sanığın silahla tehdit ve 6136 sayılı Kanuna aykırılık suçlarından yargılanması.
    • Karar: Yargıtay, sanığın eylemlerinin silahla tehdit ve kanuna aykırılık oluşturduğunu belirterek, ilgili cezaların uygulanması gerektiğine karar vermiştir.
  4. Yargıtay Ceza Genel Kurulu, 2013/406 Esas, 2015/185 Karar:
    • Konu: Sanığın 6136 sayılı Kanunun 13/2. maddesine muhalefet ve birden fazla kişi ile silahla tehdit suçlarından yargılanması.
    • Karar: Yargıtay, sanığın eylemlerinin kanuna muhalefet ve silahla tehdit suçlarını oluşturduğunu belirterek, cezai yaptırımların uygulanması gerektiğine hükmetmiştir.

10. 6136 Sayılı Kanun’a Muhalefet Suçunda Savunma Stratejileri

6136 Sayılı Kanun’a Muhalefet suçu kapsamında yapılacak savunmalar, somut olayın özelliklerine ve delillere göre şekillenir. Bu tür davalarda, ceza avukatının katkısı oldukça kritiktir, çünkü suçun unsurlarını analiz etmek, hukuka aykırılık iddialarını değerlendirmek ve sanık haklarını korumak için profesyonel hukuki destek gereklidir. Savunma, genellikle şu unsurlara dayanır:

  1. Silahın Ruhsatsız Olduğunun Bilinmediği İddiası:
    • Sanığın, bulundurduğu silahın ruhsatsız olduğunu bilmediği veya bu konuda yanıltıldığı ileri sürülebilir.
    • Örneğin, silahın başka bir kişiden emanet alındığı veya miras yoluyla edinildiği gibi gerekçeler sunulabilir.
  2. Silahın Bulundurulma Amacının Hukuka Uygun Olduğu:
    • Silahın kişisel savunma amacıyla taşındığı ya da bulundurulduğu savunulabilir.
    • Ancak, bu durum kanunun suç saydığı unsurları tamamen ortadan kaldırmaz, sadece cezada indirim talep edilmesini sağlayabilir.
  3. Arama ve Elkoyma İşlemlerinin Usulsüz Olduğu:
    • Savunmada, silahın ele geçirilme yöntemine itiraz edilebilir. Arama veya elkoyma işlemlerinde usule uygunluk sağlanmamışsa, elde edilen delillerin hukuka aykırı olduğu iddia edilebilir.
    • Örneğin, hakim kararı olmaksızın yapılan arama veya el koyma işlemleri bu kapsamda değerlendirilebilir.
  4. Silahın Teknik Özelliklerinin Kanuna Muhalefet Etmediği:
    • Bulundurulan veya taşınan aracın 6136 Sayılı Kanun kapsamında ateşli silah veya vahim nitelikte bir silah olmadığını ispat etmeye yönelik savunma yapılabilir.
  5. Silahın Kişiye Ait Olmadığı:
    • Silahın başka bir kişiye ait olduğu ve sanığın bu silahla ilgisinin olmadığı iddia edilebilir.
    • Örneğin, ortak kullanılan bir araçta bulunan silahın başka bir kişiye ait olduğu savunulabilir.
  6. Dava Zamanaşımı:
    • Suçun işlendiği tarihten itibaren dava zamanaşımı süresi dolmuşsa, bu durum bir savunma argümanı olarak ileri sürülebilir.

11. Ceza Avukatının Gerekliği ve Katkısı

Bir ceza avukatının desteği, bu tür davalarda genellikle zorunlu olmasa da oldukça önemlidir. Avukatın katkıları şu şekilde özetlenebilir:

  1. Delillerin İncelenmesi ve Usulsüzlüklerin Tespiti:
    • Avukat, delillerin hukuka uygun şekilde elde edilip edilmediğini değerlendirerek, usulsüzlük varsa bunların mahkemede kabul edilmemesini sağlayabilir.
  2. Hukuki Teknik Bilgilerle Savunma Hazırlığı:
    • Ceza avukatları, kanunun teknik detaylarına hâkim olduğu için savunmayı daha etkili bir şekilde planlayabilir.
  3. Cezanın Hafifletilmesi:
    • Avukat, olayın niteliğine ve sanığın durumuna göre cezada indirim talep edebilir.
    • Örneğin, iyi hâl indirimi, pişmanlık durumu gibi unsurlar dile getirilir.
  4. Mahkeme Süreçlerinin Yönetimi:
    • Ceza avukatları, yargılama sürecindeki hak ihlallerini önlemek ve müvekkilinin adil bir yargılama görmesini sağlamak için süreci profesyonel bir şekilde yönetir.

12. Savunma Açısından Sonuç ve Öneriler

Hukuki süreçlerin doğru yönetilmesi ve bireylerin savunma haklarının korunması açısından, ceza hukuku çalışan bir avukatın rehberliği önemlidir.  Ayrıca, toplumda silahlanma konusundaki farkındalık ve denetim mekanizmalarının güçlendirilmesi gereklidir.

Delillerin hukuka uygun şekilde incelenmesi ve etkin bir savunma yapılması için ceza avukatına başvurmak oldukça önemlidir. Özellikle, hukuki bilgi ve tecrübe gerektiren durumlarda olası hak kayıplarının önüne geçmek için mutlaka avukatınıza danışmanızı öneririz.

  • Telafisi imkansız hak kayıplarına sebep olmamak için mutlaka avukatınıza danışarak, savunma argümanlarını çalışmanızı tavsiye ederiz. Bir kısım diğer ceza hukuku yazılarımızı, yazılar başlığında bulabilirsiniz.

AVUKAT DESTEĞİ

Randevu almak için çalışma saatleri içerisinde aşağıdaki telefon aracılığı ile ulaşabilir, whatsapp hattına yazabilir (tıkla) veya aşağıdaki adrese mail atabilirsiniz. 

Hafta içi: 09:00 – 19:00
Cumartesi: 10:00 – 18:00
Telefon: +90 532 282 25 23

Gizlilik

Gizlilik, bir avukatın ve hukuk büromuzun en önemli etik ilkelerinden biridir; 1136 sayılı Kanunda tanımlanan gizlilik ve ifşa etmeme ilkesini çok dikkatli ve hassas bir şekilde uygular. Ancak büromuz, müvekkillerinin bilgi, belge ve bilgilerini gizlilik ve bilgi sorumluluğu sınırları içinde gizli tutar ve hiçbir şekilde ve hiçbir koşulda üçüncü kişi ve kurumlarla paylaşmaz.

Leave A Comment